lördag 1 oktober 2011

Dödshjälp

Men allvarligt talat, det här med dödshjälp. Det är inte direkt någon het fråga just nu, men kanske borde det vara det? Inom vården måste det finnas verkliga situationer ganska ofta inte där de tvekar inför vad de ska göra, det är förmodligen nog så väl formulerat i lag, men däremot där de kanske hade kunnat agera annorlunda om vården hade haft andra befogenheter, alltså om lagen var annorlunda. Jag tycker dödshjälp är bra och borde vara tillåtet. Klart det finns massor av problem med dödshjälp som snabbt kommer upp i tankarna, men för några är sedan såg jag en helt fantastiskt dokumentär. Jag tror den var från Holland. Där är "dödshjälp" tillåtet. Men bara under mycket hårt reglerade noggrant specificerade förhållanden. Och så måste det så klart vara, för att det under inga som helst omständigheter ska kunna finnas något gränsfall eller någon som utnyttjar det som chansen att ta kål på någon. Ian McEwan har ju till exempel skrivit boken Amsterdam där han utnyttjar tanken att det skulle gå att åka till Amsterdam för att göra sig av med t ex en oönskad livspartner. Så är det naturligtvis inte i verkligheten. Och eftersom exemplet i Holland finns sån finns det också någon som redan suttit och tänkt igenom regler och begränsningar för att täppa till alla hål och sudda ut alla gråzoner. Jag blev otroligt rörd och imponerad när jag såg den holländska dokumentären och enda sedan dess har jag varit om än inte högljudd, så ändå en förespråkare för just dödshjälp. Kanske återkommer jag med mer fakta kring den holländska modellen vad det lider.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar