måndag 10 oktober 2011

Är vi alla journalister?

Emanuel Karlsten skriver på sin blogg om nya projektet Ajour. Där skriver han bland annat "Jag tror att alla är journalister". Det beror självklart på vad en menar med journalist. Men så som jag definierar ordet, att det innefattar ett antal yrkesprinciper och yrkeskrav, så håller jag inte med honom. Däremot är det lika svårt att dra en tydlig gräns för vem som är journalist och vem som inte är det som att bestämma vem som är skådespelare eller ej. Bara de som gått scenskolan? Nej, självklart inte. Bara de som får betalt för att agera som skådespelare i någon form? Nja, där kan möjligen gränsen för professionell gå. Men vad händer med alla arbetslösa supererfarna skådisar? Eller med de som ej är fast anställda, är de inte skådisar mellan sina betalda projekt? Jo så klart. Det går inte att dra en tydlig gräns helt enkelt, lika lite som med journalistik. Den definition som journalistförbundet på sin hemsida anger som tillräcklig grund för medlemskap är att den som har i huvudsak journalistiska arbetsuppgifter kan bli medlem. Journalistiska arbetsuppgifter definieras den ha som "självständigt väljer, bedömer eller bearbetar redaktionellt material för massmediers räkning eller har andra med Journalistförbundets yrkesregler förenliga arbetsuppgifter." Där återkommer detta med yrkesregler.

Men strunt i reglerna nu, kan alla skriva? Nej, det kan alla inte så klart, inte ens rent praktiskt. Ännu svårare är väl frågan om alla kan skriva bra. Det är så klart också en smaksak, även om det väl finns vissa typiska journalistiska grepp att läsa sig om inte annat. Men måste en journalist skriva? Nej. Alla är inte skrivande journalister. Måste en journalist undersöka? Nej, inte det heller. En del sammanställer ju, redigerar, bearbetar. Ju mer jag tänker på det ju svårare får jag att bestämma mig för vad en journalist är. Är det det Karlsten menar, att alla är fria att definiera sig själva? Eller vad menar han egentligen? Det ska bli spännande hur som helst att se projektet utveckla sig och förhoppningsvis också Karlsten vidareutveckla vad han menar och hur han tänker. Kanske blir jag övertygad under projektets gång. 

Att jag hakar upp mig på en liten detalj, en småsak i själva det stora projektsammanhanget. Ja absolut, men sån är jag. :) 

Ps. Fråga mig inte varför texten är så liten. Jag har ingen aning. Jag har varit bortrest från datorn hela helgen. Det kan vara ett straff...


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

  1. Hej, jag utvecklade lite här, kanske hjälper det? http://www.dn.se/nyheter/god-journalistik-maste-fa-kosta

    SvaraRadera
  2. emauelkarlsten: Tack för länk! Jag hade redan läst den, men tycker att det var en bra utveckling av ditt första inlägg. Följer också Ajour med intresse. :)

    SvaraRadera