tisdag 29 november 2011

Hur mycket släpper du ut, lilla vän?

Läser med oro i dagens DN en intervju med Åsa Romson där de räknat ut hur mycket hon personligen påverkar CO2-utsläppen genom sin konsumtion. Detta kan en räkna ut på www.klimatkontot.se. (Tyvärr hittar jag inte artikeln på nätet, i papperstidningen finns den i Stockholmsdelen). Det som får mig att reagera är att uträkningen tydligen visar att hon släpper ut 11,7 ton koldioxid (CO2) per år mot medelsvenssonsnittet på ca 10 ton. Tja, det kan ju vara som det är med det eftersom en politiker kanske tvingas resa mer än vanliga medborgare till exempel. Men det som är skrämmande är att vid en genomgång så verkar det som om Romson redan gör väldigt mycket för att försöka hålla sina usläpp nere. Hon cyklar till jobbet och när hon kör bil är det i en bilpool som dessutom kör på diesel. Hon flyger inte mycket mer än då och då i jobbet när hon måste, flyger ej privat varje år, vilket många andra svenskar gör. Hon äter mycket rotfrukter (vilket är bättre än andra grönsaker), ej så mycket kött (vilket är dåligt). Hon spenderar en del på kläder, ca 12000 om året, men knappast ovanligt mycket med tanke på hur mycket en del shoppar. Hon källsorterar det som går i ett vanligt flerbostadshus i Stockholm, dvs plast, glas och så men ej matavfall. Hon har dessutom ett vindkraftsavtal för elen, försöker ta kosta duschar m.m.

När jag läser genomgången av hennes konsumtion så undrar jag hur i hela fridens namn hon kan hamna över medelsvensson. Jag tänker på alla som dagligen sitter i sina egna bilar helt solo i köer från och till jobbet, alla som äter nötkött mer eller mindre dagligen, som flyger till Thailand varje vinter, och inte har några som helst specialavtal för sin el. Det känns som om Åsa Romson lätt med de livsval hon gör borde ligga en bit under medel. Hon tänker på det och gör en hel del, liksom. Ändå räcker det inte. Jag gjorde en egen test på klimatkontot.se och hamnade på 7,3 ton CO2 per år. Anledningarna att jag fick bättre siffror beror inte så mycket på saker jag medvetet gjort just för att minska utsläppen. Jag äter till exempel inte kött. Jag kör aldrig bil. Jag har förmånen att ha andelar i ett vindkraftskooperativ som gör att våra elkostnader minskar betydligt men också bidrar till mindre CO2-utsläpp. Jag bor i flerbostadshus, dricker nästan ingen alkohol och reser sällan varken tåg eller flyg. Men det väcker ännu fler frågor hos mig - vad kan jag ändra på för att minska mina utsläpp ytterligare? Det är faktiskt inte någon lätt fråga. Det skulle faktiskt kräva lite av mig, göra mitt liv lite mindre bekvämt. På sajten får jag tips på saker som just jag kan göra, i förhållande till mina siffror;

-Flyga mindre: Men alltså, en resa till antingen solen eller utomlandsboende släktingar vill jag kunna unna mig per år. Att åka tåg är inte alltid ens möjligt och dessutom nästan alltid för dyrt. Dock att jag får försöka se till att alltid betala klimatkompensation för mina resor (det kan en göra på de flesta bolag nu för tiden). 

-Äta mer rotfrukter. Men alltså, det är nog nästan omöjligt att hitta så många rotfrukter som hela familjen gillar. Själv får jag ont i magen av morötter. Svårt.

-Slänga mindre mat. Ja! Det ska vi absolut göra. Har lätt ångest över att vi är så skitdåliga på attta tillvara på rester och annat. Ofta hamnar de i kylskåpet och sen äta de inte och sen slängs de.. huga.

-Duscha kortare. Men alltså det är inte jag! Det är de andra jag bor med. Tusan vad de älskar att bada länge och ha rinnande vatten mest hela tiden. Barnen alltså. Men ska hålla bättre koll på det (i dessa kategorier anges hushållets konsumtion och sen delas det med antalet boende i hushållet, om jag förstod det rätt).

-Bli bättre på att stänga av apparater hemma. Ja, det borde vi bli. Men många moderna apparater släpper alla inställningar och annat när en stänger av elen. Till exempel blir jag tokig när någon drar ur min radio i köket och sen har alla kanalerna hoppas ur och jag måste trycka mig runt hela fm-bandet för att lyssna på nåt. Sen är det här med knapparna som barnen har lärt sig använda som gör att apparater bara ställer sig på vila. Om vi till exempel ska stänga av tv:n så måste hela schabraket vändas och en måste trycka in en dold knapp på baksidan. Inte aktuellt för barn. Dra ur sladden? Inte heller någon bra uppgift för barn. Det är helt enkelt inte gjort för att vara enkelt att slå av elen ordentligt nu för tiden.

-Sänka temperaturen hemma. Ja, det borde vi göra. Här angav jag en siffra som jag inte är säker på att den stämmer eftersom vi inte har någon inomhustermometer, men det borde jag kolla upp.

Summa summarum: det som är jobbigt med genomgången i DN är att det sätter ljus på hur svårt det kan vara att verkligen göra någon skillnad. Det kan krävas lite mer än det där absolut enklaste för att det ska ha någon effekt. På klimatkontot.se kan jag läsa att om alla skulle leva som jag så skulle det släppas ut mindre koldioxid i världen än vad det gör just nu (inte mycket under men ändå). Det känns ju roligare än tvärt om. Men tyvärr det räcker inte på långa vägar för att vända utvecklingen. Många effekter är av redan gjorda utsläpp och går inte att ta tillbaka. Vi måste tillsammans komma ner i betydligt lägre siffror om den nuvarande utvecklingen ska kunna vända. Idag har jag fått mig en tankeställare och ska nu fundera vidare på vad just jag kan bli bättre på.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar