måndag 19 mars 2012

Skolvalet igen - och nu är det personligt!

Så nu vet vi. Hur det "fria skolvalet" går till. Vårt äldsta barn har hundra meter (100!) till närmaste grundskola. Denna skola har vi också valt i första (1:a) eftersom att "föräldrarnas val" anges vara så viktigt. Idag har vi fått besked om att skolan inte erbjuder vårt barn plats i denna skola. Nu kanske inte det vore så farligt om vi hade en annan skola åt ett annat håll på någorlunda avstånd. Det har vi. Alla måste rangordna tre stycken skolor vid sitt val. Då vi nyligen har flyttat har vi tyvärr barnens förskola ganska långt bort, närmare bestämt 3 tunnelbanestationer bort. Där kommer vårt yngre barn fortsätta gå i ytterligare två år. Så den skola vi satt på andra plats är den skola som ligger näst närmast oss, åt det håll barnens förskola ligger. Den skola vi satte på tredje plats ligger ganska långt bort från hemmet men nära förskolan. Även om vi inte trodde det skulle vara något reellt problem, eftersom vi ser skolan från vår port, tänkte vi ändå att de andra alternativen även funkar, i värsta fall. Men vårt barn har inte fått plats på något av de alternativ som vi angett. Ingen som helst hänsyn har tagits till våra val eller våra behov som familj för att kunna fungera. Var yngre barn går på förskolan får inte tas med ens som särskild orsak. Och det vet ju alla hur lätt det är att få en ny förskoleplats i Stockholm. Inte.

Istället har vårt äldsta barn blivit placerat på en helt annan skola. Inget av våra val, inte den som ligger utanför vår port, inte heller den som ligger näst närmast, utan en skola som ligger över 1,5 kilometer åt ett helt motsatt håll utan tunnelbaneförbindelse. Jag vet inte hur lång tid det tar att ta sig dit på morgonen, men om det lilla barnet ska med så troligen närmare 40 minuter i ena riktningen. Sen ska vi alltså till dagiset. Det är helt enkelt inte görbart. Och nej, vi har ingen bil. Min sambo kommer inte att kunna lämna en enda morgon. Det spelar ingen roll hur bra eller trevlig den skolan är. Barnen som bor på samma gård som oss, de har fått plats på skolan 100 meter bort. För att de bor i en port närmare (så kanske bara 98 meter?). Visst vet jag att det är så här skolvalet slår ibland, att alla inte kan få plats i sitt förstahandsval. Men för det första trodde jag inte det skulle drabba oss eftersom vi 1) bor så nära och 2) det finns flera olika skolor åt alla håll, så jag såg ingen uppenbar risk att barn på andra sidan skulle kunna "putta ut" oss ur skolans område och 3) jag trodde att snacket om föräldrarnas viktiga val i alla fall hade någon som helst verklighetsförankring.

Och där sitter den biträdande rektorn och kan bara ge oss som alternativ att vända oss till de privata skolor som finns i området. Så om de kommunala skolorna nu är så populära, vad gör kommunen då för att rädda sin privatskoledröm? Hindrar de kommunala skolorna att vidta de åtgärder som behövs för att kunna ta emot alla barn så att familjerna tvingas vända sig till diverse riskkapitalbolags sorgliga ursäkt för skolväsende? Bra jobbat, Alliansen! Över min döda kropp att vårt barn får gå i någon av de skämtskolor som ligger häromkring. Inte för att jag tror att det finns platser där heller. Det brukar vara köer även till dessa skolor, om de överhuvudtaget är något att ha. Så ser det ut och så säkras tydligen de privata skolornas framtid i dagens Stockholm. Vad vi föräldrar har gjort för val, vad vårt barn har för behov och vad vi som familj klarar av har ingen som helst betydelse. Det är inte ens ett skäl som går att anföra. Vi ingår i skolans "skolpliktsområde", men vi kan inte få någon plats där. Skolan har bett om att få placera baracker på skolgården för att kunna ta emot de barn som bor i deras område, men det får de inte lov till. Istället dras en gräns, 99 meter från skolan, och dessa barn tvingas bort från området. Nä fy bubblan jag är så ledsen och arg så jag vet inte vad jag ska göra. Utom att överklaga överklaga, bråka bråka bråka så klart. Tusan, kan ingen bara ta bort det här skämtet till skolvalsystem!

Uppdatering: Nu skriver Södermalmsnytt om det också. Kul att av alla barn på hela östra Södermalm så är det 25 barn som "offras" Och det tycker skolborgarrådet Lotta Edholm är helt i sin ordning.

7 kommentarer:

  1. Fuck. Bråka kan hjälpa, om man bråkar på trevligt sätt, och kombinerar det med att vädja. Upprepade gånger. Om och om igen.

    Överklaga funkar dock inte, eftersom det inte finns någon instans att överklaga till.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Malinka: Tack! De sa att vi skulle överklaga till själva skolan. Inte vet jag varför, men det fanns en paragraf om det i beslutet. Nåväl, vi ska fortsätta vädja, fråga, ligga på. Och jag ska försöka lägga band på min ilska.

    SvaraRadera
  3. Hej Kajsa

    Googlade fram ditt inlägg, vi bor i närförort och har åkt på samma smäll. Har egentligen bara en skola i vårt villaområde men ytterligare två som kanske skulle kunna fungera även om barnen får långt till alla kompisar. Men där kommer vi ju inte in heller, en helt annan skola utan anknytning i området.

    Vad jag förstår så har de använd platser som blivit över helt och hållet efter det att alla val gjorts för att skaka fram plats åt de som inte kom i skolpliktsområdet. I alla fall här hos oss

    SvaraRadera
  4. Anonym: Ja så är det ju här också. Jag ifrågasätter dock att det är en korrekt tolkning av hur skollagen får användas och tänker driva frågan med alla medel vi har. Kämpa på du också och lycka till!

    SvaraRadera
  5. Jag blir också upprörd när du berättar om detta. Det är hemskt hur det går till.
    Ge inte upp!! Jag håller verkligen tummarna för att det ska lösa sig för er gällande detta.

    SvaraRadera
  6. Hej Kajsa. Googlar runt och hittade dig. Vi har nu hamnat i precis samma sits som ni befann er i för ett år sedan. Undrar hur det gick? Vi ska skicka in en överklagan som rektor på vår närmsta skola skickat. Hjälpte det att bråka och överklaga? Jag tycker det är helt galet och är så arg och ledsen. Mvh Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sara, jag förstår att du är ledsen och arg. Det är en sån fruktansvärd situation och en känner sig så maktlös och överkörd. Självklart ska ni bråka och ligga på. Finns det minsta lilla öppning så är jag säker på att det lönar sig. I vårt fall löste det sig som tur var, men säkert inte enbart pga av att vi bråkade. Det fanns familjer som bor bara ett stenkast bort som säkert också bråkade men inte fick rätt. Men självklart måste ni försöka. Lycka till!

      Radera