lördag 10 december 2011

En fin man i röd kaftan

Försöker påminna mig själv ibland om allt som blivit bättre i vårt samhälle. Det är så otroligt mycket just nu som jag blir ledsen på, som känns hopplöst och som om mycket går åt fel håll eller inte åt något håll alls. Trots allt finns det en del saker som kanske egentligen är rätt häftiga eller till och med revolutionerande som lätt drunknar i allt elände. Härom dagen lyssnade jag på Radio Stockholm tror jag att det var. Di Leva var gäst i programmet och spelade sin nya jullåt eller nåt. Alla pengar skulle gå till de hemlösa. Men det som fick mig att plötsligt börja tänka efter var programledarnas kommentarer när Di Leva just lämnat studion. Den manlige programledaren började prata om att Di Leva var så otroligt fin i sin röda kaftan. Verkligen, verkligen tjusig! Och den kvinnliga programledaren höll med och de uppmanade så klart lyssnarna att gå in på hemsidan och ta en titt. Inget konstigt med det kanske. Eller, i alla fall inte här i landet nu för tiden.. Men ändå, jag tänker på detaljerna i situationen: En vuxen man besöker ett radioprogram iklädd hellång julröd kaftan. Efter att han lämnat studion uttrycker den manlige programledaren sin uppskattning över klädseln och pratar om "hur fin" den andre mannen, i den röda kaftanen, var. Helt utan ironi. Någonstans känns det som om det inte hade varit en fullt lika självklar situation för 20-30 år sen. Och jag blir stillsamt lycklig över att det är en helt okomplicerad och normal situation i dagens Sverige. (Här, hittade bild på Di Leva från programmet. Scrolla neråt på sidan till onsdagens program.)

Nu tar dessutom Stockholm Idag sitt ansvar och utser Stockholms Läns Stjärngosse eller Staffan. Öppen audition i Radiohusets entré den 12/12. Läs mer i marginalen på hemsidan.



2 kommentarer:

  1. Han var mycket stilig i sin kaftan! Fler karlar borde gå i kaftan då skulle allt bli mycket roligare!
    Förresten Kajsa, hur gör man ett sådant där ord-moln i högermarginalen? Du får gärna instruera mig.

    SvaraRadera
  2. Jenny: Absolut, kaftaner är fint! Ord-moln, ja du... det var ett av alternativen på blogger. När en redigerar "etiketter" i sidbaren så finns "lista" och "moln" som visningsalternativ. Har du blogger? Annars vet jag inte, jag kör på en sån enkelvariant av blogg. :)

    SvaraRadera